Logo
جستجو

درباره FANRP

واژه FANRP که از دو واژه FANAP و ERP  اقتباس شده است؛ راهکار جامع سازمانی فناپ است که در واقع ERP بومی سازه شده با شرایط و فرهنگ سازمانی کشور است. این راهکار توسط نخبگان جوان ایرانی در شرکت فناپ، تولید و در حال حاضر در حوزه های کسب و کاری مختلف نظیر صنایع تولیدی، خدماتی و آموزشی و ... با موفقیت اجرایی شده است.

راهکار جامع سازمانی فناپ یا FANRP، برمبنای تجارب برتر بین‌المللی و پوشش‌دهی قوانین کسب و کار در ایران توسعه یافته است، بستر فرآیندگرای FANRP، به تسهیل تصمیم‌سازی، یادگیری و هوشمندی در محاسبه بهای تمام شده و مدیریت عملکرد، در سازمان‌های بزرگ و متوسط کمک می‌کند، به نحوی که عملکرد سازمان با رویکردی یکپارچه و به طور خودکار از لایه‌های فرآیندی تا بین محصولی (سیستمی)، مدیریت شود.

برخورداری از FANRP، در محیط پویای کسب و کار، قابلیت انعطاف‌پذیری، کاهش هزینه و زمان سفارشی‌سازی و اعمال تغییرات را به همراه می‌آورد و با ایجاد بستری چابک و نوآورانه، از عوامل موفقیت سازمان‌، به شمار خواهد رفت.

 

حوزه های کاربردی در FANRP

 

  • صنایع معدنی ( فولاد، مس و آلومینیوم)
  • صنایع تولید پیوسته (دارویی و شیمیایی)
  • صنایع تولید گسسته و کارگاهی
  • سازمان‌های پروژه محور (راه‌سازی و ساختمانی)
  • صنعت انرژی (نفت، گاز و پتروشیمی)
  • صنایع غذایی
  • شرکت‌های خدماتی
  • دانشگاه

 

تاریخچه FANRP

گروه مالی پاسارگاد پیرو پیشینه اش در اجرای طرح‌های ملی و با همکاری بازوی فناوری خود یعنی شرکت فناپ که سابقه‌ی خوبی در طراحی نرم افزارهای بزرگ مقیاس مانند Core Banking  دارد، در سال ۱۳۹۳ تصمیم گرفت وارد این حوزه شود تا در آن زمان محصولاتERP را  به همراه محصولات اتوماسیون صنعتی به صورت یکپارچه در سطح کل صنعت برای تقویت بخشIT  ایجاد کند.

نگاه فناپ به خصوص در بخش فناوری نگاهی در راستای پیشرفت ملی است نه صرفا کسب سود. شاید در کشور برای مجموعه‌ها با مقیاس های کوچک و متوسط راهکارهایی ارائه شده باشد، اما در سطح ملی چنین راهکاری وجود ندارد. در حقیقت تفاوت FANRP با باقی طرح‌ها در این است که هدف این پروژه صرفا صنایع بزرگ مقیاس است، یعنی ابعادی که تا به حال در کشور پیاده سازی نشده است.

 FANRP در تلاش است تا بهای تمام شده‌ی کسب و کارها را در کشور کاهش دهد.

 

متدولوژی پیاده سازی FANRP

استفاده از متدولوژی مناسب از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار در موفقیت یک محسوب می‌شود. متدولوژی مجموعه‌ای سازمان یافته از رویه‌ها، تکنیک‌ها و ابزارها است که برای راهبری پروژه در چرخه حیات آن و  دستیبابی به اهداف و کاهش مشکلات درجریان پروژه توسعه یافته است.

 

فاز/گام

منظور از فاز/گام دراین سند گام و مراحل متوالی در متدلوژی توسعه می باشدکه به منظور کاهش ریسک پروژه و ایجاد نقاط بازنگری و کنترل بین مراحل اساسی متدلوژی دیده شده است. هر فاز/گام هدف اصلی مشخص و متمایز و اهداف جانبی مربوط به خود را دارد که از طریق روش ‏های اجرای و اقدامات کنترلی مربوط به همان فاز/گام، می‏ توان به آن مجموعه اهداف، دست یافت. در پیوست به ضرورت و منافع فاز/گام بندی پروژه اشاره شده است.

 

فاز/گام‌های متدولوژی FANRP

 

فاز/گام صفر: مذاکره و قرارداد (Pre-sales of ERP)

در این فاز/گام کلیه اقداماتی که برای معرفی ERP، مذاکره با مشتری و اقناع وی به خرید ERP از شرکت ما انجام می شود، رخ می دهد. تهیه پروپوزال، مذاکره بامشتری، برگزاری جلسات ارائه محصول و درنهایت عقد قرارداد مهمترین اقدامات این فاز/گام هستند.

مهمترین خروجی این فاز/گام قرار داد منعقد شده با مشتری می باشد و عملا تا تحقق آن، فعالیت های فاز/گام بعدی به طور رسمی آغاز نخواهد شد.

 

فاز/گام یک: آماده سازی (Project Preparation)

این فاز/گام بر برنامه ریزی و آماده سازی های اولیه و تعریف اهداف، تمرکز دارد. از اقدامات مهم این فاز/گام می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تعریف و شفاف سازی محدوده (Scope) و منشور پروژه
  • تشکیل تیم های کاری (تیم ها و کمیته های اجرایی و مشورتی و...)
  • تعریف مراحل و اقداماتی که در ادامه پروژه باید صورت پذیرند
  • برنامه ریزی پروژه و تهیه سند PMP

 

از مهمترین اسناد این فاز/گام، منشور پروژه (Project Charter) است که شامل: استراتژی اجرا، اهداف، حوزه، Deadlineها، مسئولیت ها، سازمان اجرایی و...) است. منشور پروژه، مبنای اصلی برنامه ریزی و کنترل پروژه است. همچنین تعریف DoD (Definition of Done) از موارد مهمی است که باید تعریف و تفاهم گردد. بعلاوه فراهم آوری اطلاعات و منابع لازم برای ادامه پروژه، در این فاز/گام صورت می گیرد.

مهمترین خروجی های این فاز/گام سند منشور پروژه و سند PMP  می باشد.

 

فاز/گام دو: تدوین الزامات (Business Blueprint)

هدف اصلی این فاز/گام، ایجاد دغدغه و درکی مشترک در کلیه ذی نفعان و افراد درگیر در پروژه، نسبت به رویه ها و اقداماتی است که برای دستیابی به اهداف پروژه باید محقق شوند.

جمع آوری دقیق اطلاعات از الزامات این فاز/گام است؛ که از طریق جلسات و مصاحبه، استفاده از پرسشنامه و سایر ابزارها، تحقق می پذیرد. این اطلاعات مشخص می کنند که سازمان مشتری چگونه عمل می نماید. 

در این فاز/گام باید به الزامات آتی کسب و کار، اطلاعاتی که در هر فرایند لازم هستند و اطلاعاتی که در هر فرایند جمع آوری یا تولید می شوند نیز توجه نمود. در این فاز/گام به بررسی میزان پوشش راه حل (سیستم) موجود به نیازمندی های مشتری و تعیین موارد نیارمند توسعه پرداخته می شود.

خروجی اصلی این فاز/گام، سندی تفصیلی است که در آن به کلیه الزامات پروژه، پرداخته شده است (که این الزامات از طریق مذاکرات اولیه، تجربیات پیشین، جلسات طوفان ذهنی و... استخراج گردیده اند)، همچنین نحوه برآورده سازی این الزامات با در نظر گرفتن قابلیت های سیستم و نیازمندی های توسعه در این فاز/گام مشخص می گردد.

 

فاز/گام سه: ارائه راهکار (Analysis And Development)

در این فاز/گام به توسعه و تکمیل کلیه فرایندهای کسب و کاری در سامانه ERP پرداخته می شود. بدین معنا که کلیه الزامات در سیستم تنظیم و Config شده و در صورت نیاز توسعه داده می‏ شوند .

معمولاً حدود 80% اطلاعات لازم برای تنظیمات، از اسناد فاز/گام پیشین استخراج شده و برای 20% مابقی که برای fine-tuning مورد نیاز هستند، باید مطالعات و بررسی های جدیدی صورت گرفته و در تیم ها، توسعه داده شوند.

همچنین در این فاز/گام باید به تست تنظیمات انجام شده، نیازمندی های توسعه داده شده و انتقال دانش بین اعضای تیم پروژه نیز توجه نمود.

 

فاز/گام چهار: انتقال و اجرا (Transition and Go-Live)

در این فاز/گام، اقداماتی همچون، انجام تنظیمات سیستم، تست سیستم (که پیش از این نیز در فاز/گام های قبل، شروع شده بود)، اقدامات لازم برای انتقال و تغییر سیستم ها (Cut Over Activities)، آموزش کاربران نهایی، تست های لازم (همچون انواع تست ‏های Functional و تست‏ های Non Functional) و کلیه فعالیت هایی که برای اجرای اولیه (Go-live) لازم هستند، صورت می پذیرد.

در این مرحله به تکمیل و اصلاح تنظیمات انجام شده و انتقال داده ها از سیستم های پیشین (Data Migration) انجام می گیرد. بعلاوه به مواردی همچون استراتژی اجرای Go-live، نگهداری و تعمیرات پیش گیرانه سیستم و زیرساخت های مروبوطه ی آن، رفع مشکلات و پاسخگویی به موارد کاربری و... نیز پرداخته می شود.

پس از فراهم آوردن کلیه زیرساخت های لازم، آماده سازی سیستم و آموزش کاربران، در این فاز/گام نسبت به اجرای سیستم (Go-Live) نیز اقدام می گردد. همچنین لازم به ذکر است اجرای سیستم ممکن است در چند مرحله انجام شده و اقداماتی چون اجرای آزمایشی، تست سیستم، مانور پیش از Go-Live و اقداماتی از این دست نیز نیاز به انجام داشته باشد.

 

فاز/گام پنج: پشتیبانی (Support)

حیاتی ترین اقدامات این گام، موارد زیر هستند:

  • بهینه سازی (Optimization) سیستم
  • پایش (Monitoring) سیستم و تراکنش ‏های آن
  • ایجاد بستر پشتیبانی و انجام پشتیبانی

باید توجه شود اجرایی کردن سیستم، پیچیده نیست؛ بلکه هنر در اجرای روان سیستم، بدون رخداد مشکلات و حوادث ناشی از تغییر سیستم و اجرای سامانه ERP جدید، است. که کلید دستیابی به آن نیز آماده سازی مناسب و استفاده از سناریوهای تحلیلی (what-if) پیش از اجرای سیستم و پشتیبانی مناسب پس از اجرای سیستم است؛ که این امر با در نظر گرفتن کلیه کارکردهای سیستم، مستند سازی صحیح، برنامه های نگهداری و تعمیرات سیستم، پشتیبانی مناسب و... محقق خواهد شد.

در این مرحله به موارد زیر نیز پرداخته می‌شود:

  • پشتیبانی و رفع کلیه مشکلات کاربری سیستم و مشکلات ناشی از انتقال و تغییر اطلاعات پایه (Master Data) و مستند سازی موارد لازم
  • بازآموزی کاربران (آموزش مجدد و آموزش های تکمیلی)
  • حفظ تطابق سیستم (و مستندات آن) با نیازمندی های کسب و کار
  • تغییرات جدید مورد نیاز در سیستم

 

Work Streamهای پروژه FANRP: 

Work Streamها حوزه و زمینه ‏های فعالیتی هستند که توسط گروه‏ های مختلف و به تدریج انجام می‏ پذیرند تا یک پروژه سازمان را تکمیل نمایند.

در زیر به تقسیم بندی Work Streamهای تعریف شده در شرکت فناپ، برای استقرار FANRP می‏ پردازیم.

مدیریت پروژه  PM (Project Management)

به منظور مدیریت کلیه جنبه‏ های پیاده سازی نرم افزار ERP، ضروری است که مدیریت پروژه با وظیفه: کنترل مؤثر تغییراتی که یک سیستم جدید به همراه خواهد آورد، در کنار به حداقل رساندن اختلالات و مدیریت انتظارات کارکنان، انجام شود.

 

مدیریت داده DM (Data Management)

اقدامات مرتبط با جمع آوری، نگهداری و استفاده از داده ‏ها به طور ایمن، کارآمد و مقرون به صرفه به عنوان یک منبع با ارزش سازمانی، است. هدف از مدیریت داده‏ ها کمک به افراد، سازمان و ذی‏نفعان برای استفاده بهینه از داده‏ ها در محدوده سیاست ‏ها و مقررات تعیین شده است.

 

مدیریت فرایندهای کسب و کار
BPM (Business Process Management & Value Management)

ایجاد دید یکپارچه از ارتباطات بین افراد، فرایندها و سیستم ‏ها اجازه می‏ دهد تا یک رویکرد جامع برای بهینه سازی عملکرد در کل سازمان ایجاد شود.

این دید یکپارچه باعث ایجاد رویکردی جامع برای ارزیابی و بهبود فرایندهای کسب و کار می‏ شود، تا همسویی فرایندها با اهداف و استراتژی کلی سازمان [مشتری] تضمین شود.

 

مدیریت تست ISM (Test Management)

اطمینان و تأیید عملکرد نرم افزار ERP در حین استقرار سامانه است. این Work Stream یک فرایند تضمین کیفیت (QA) برای اطمینان از اجرای صحیح و بهره برداری از سیستم ERP قبل از پایان پروژه استقرار است.

 

مدیریت تغییرات سازمانی OCM (Organizational Change Management)

کمک می ‏کند تا ساختاری فراهم شود که از طریق آن، کسب و کار بتواند تغییرات در فرایندها، ساختار و فرهنگ موجود در سازمان را مدیریت کند. همچنین به کارکنان کمک می‏ کند تا تغییرات رخ داده در سازمان را بپذیرند و اطمینان حاصل می‏ کند که اجرای نرم افزار ERP موفقیت آمیز بوده است.

 

آموزش TR (Training)

برنامه ریزی و اجرای آموزش در کلیه سطوح و تیم ‏های سازمان در زمینه فرایند‏ها و عملکردهای مرتبط با نقش خود.

 

مدیریت فنی، زیرساخت و چرخه عمر TSM (Technical Solution Management)

نگهداری و توسعه زیرساخت ها، سامانه ها، خدمات شبکه  و سایر نیازمندی‏ های زیرساختی محیط کار که برای مشتری و کاربران، ارزش خلق می‏ کنند.

 

چرا FANRP

از زمان آغاز انقلاب صنعتی اول تا به امروز، هر کسب و کاری برای دست‌یابی به موفقیت از 4 منبع (4m) یعنی منابع انسانی، مواد اولیه، منابع مالی و ماشین آلات استفاده کرده است. اهمیت این منابع در پیشبرد اهداف سازمان به قدری بالا است که با در نظر نگرفتن هر یک از این عوامل و یا محدود سازی آن ها خلل جدی به سازمان‌ها وارد می‌گردد.
با تحول در راهکارهای سازمانی، مدیران می توانند با استفاده از ERP به صورت لحظه ای از آخرین وضعیت هر یک از منابع چهارگانه خود آگاه شوند. ERP بومی سازی شده فنارپی با بهره گیری از آخرین متدولوژی های استقرار و با استفاده از به‌روش های بین المللی با یکپارچه سازی 4M،  امکان بهره مندی از راهکار جامع سازمانی به منظور مدیریت و برنامه ریزی برای استفاده صحیح از منابع، افزایش بهره وری و در نتیجه حداکثر سازی سود را برای تمامی سازمان‌های بزرگ به ارمغان آورده است.